Hinaus ei ole työtä, se on elämäntapa

Homma alkoi Tampereelta marraskuussa 1996. Tarina on hyvin perinteinen hinausalanyrittäjälle: alkuun oli yksi auto, jolla kaikki keikat tehtiin. Reilussa 25 vuodessa moni asia on muuttunut. Tampereen vilkkaan risteyskaupungin liikenteen johdosta toiminta on kasvanut reilusti. Nyt vuonna 2022 kalustosta löytyy 29 autoa ja 10 työntekijää.

Julkaistu 30.9.2022 osoitteessa falck.fi 

Autot ovat osa elämää

 

Ensimmäisessä rekkanäyttelyssä Kaj on vieraillut 13 vuotiaana. Nykyään se on koko perheen yhteinen harrastus. Eikä autoilu jäänyt pelkäksi harrastukseksi, sillä heti ajokortin saatuaan hän aloitti työt yhdistelmäajoneuvon ratissa ennen oman autokorjaamon perustamista.

 

Vuonna 1997 Lempäälässä paikallinen hinausyrittäjä oli luopumassa toiminnastaan ja laittoi kalustonsa myyntiin. Kaj Sulinko tuumasi, että puoli vuotta sitten perustetun autokorjaamon kylkeen pystyisi hyvin pienimuotoista hinaustoimintaa pyörittämään.

 

Autotekniikka kehittyi merkittävästi vuosituhannen vaihteessa, se tarkoitti isoja päätöksiä. Vaihtoehtoja oli kolme. Piti satsata isoja investointeja joko autokorjaamoon, hinaustoimintaan tai molempiin. Päätös oli selvä ja voimavarat keskitettiin hinaustoimintaan ja korjaamosta luovuttiin. Vuosi oli 2003 ja sen jälkeen kasvuvauhti onkin ollut kova. Vuoden 2007 jälkeen autoja tuli lisää kaksin kappalein per vuosi ja toiminta on laajentunut merkittävästi. Nyt autoja löytyy Tampereelta, Lempäälästä, Nokialta ja Kangasalta.

 

Kaj itse hinaa tällä hetkellä pääosin raskasta kalustoa yhdellä suomen suurimmista hinausautoista. Scanialla hinataan kuorma-autoja, linja-autoja, erilaisia työkoneita ja oikeastaan sillä voi vinssata ihan mitä vain. Raskaan kaluston hinaaminen tuo usein eteen ongelmien ratkomista. Mitä monimutkaisempi keikka, sitä enemmän adrenaliinia.

 

Harrastukset maksavat

 

Tuning eli suomalaisittain tuunaus on aluperin Japanista lähtöisin ja se tarkoittaa auton suorituskyvyn parantamista tai ulkonäön muokkaamista. Työssään hinausyrittäjänä Kaj pystyy yhdistämään harrastuksensa ja työnsä. Autojen tuunausharrastus onkin ollut mukana heti ensimmäisestä hinausautosta lähtien.

 

Autoja on myös käyty esittelemässä näyttelyissä ympäri Eurooppaa. Ykköspaikkoja on saavutettu muun muassa Power Truck Showssa ja Nordic Trophyssä. Jälkimmäinen on yksi Euroopan arvostetuimmista raskaan kaluston näyttelyistä. Kilpailut itsessään eivät kuitenkaan ole koskaan olleet syy tuunata autoja, itselleen autoja rakennetaan.

 

Scania 730 S on Kaj’n nykyinen silmäterä. Autoon on muutettu lähestulkoon kaikki. Alusta tilattiin Suomesta jälleenmyyjältä. Auto toimitettiin tehtaalta päälirakentajalle, jossa sen valmistus kesti 13 kuukautta. Kaikki on autoon tehty huolella, maalikerros toisensa päälle ja nyt kaikki osat alustoja ja akseleita myöten on maalattu punaisella metallinhohdolla.

 

Scania on näyttävä auto, mutta työautoksi se on rakennettu, joten auto on suunniteltu käytännölliseksi ja monia asioita haluttiin muokata alusta alkaen autoon. Molemmille puolille on tehty mittatilaustyönä korkeat kaapit, jotka pitävät sisällään kaiken mitä työpäivien aikana voi tarvita. Ja jos tarkkoja ollaan, niin autosta löytyy myös melkein kaikki mitä kuka tahansa voi työssään tarvita. Tämän kruunaa käsienpesuallas. Koska likaisilla käsillä ei ole asiaa huolella nahkaverhoillun auton sisälle ajotilaan.

 

Sisätiloissa myös kaikki laitettiin uusiksi. Äänentoistolaitteet ovat jopa Kaj’n mielestä hieman överit käyttötarkoitukseena nähden. Mutta huolella kun tekee, niin auto on nyt koko Euroopan ja ehkäpä koko maailman näyttävi hinausauto, jossa kaikki on toteutettu toiveiden mukaisesti.

 

Paljonko sitten tämän kokoisen auton tuunaus maksaa? Auton kokonaishinnasta maksimissaan neljän prosentin verran. Ei siis aivan mahdottomasti ja harrastukset maksavat aina. Kaj on tällä hetkellä unelmaduunissa, jossa ei kahta samanlaista päivää ole. Joka aamu on mukavaa lähteä töihin missä viihtyy.